tisdag 26 juli 2016

VAD BETYDER "PEKA FINGER"

... och när är det egentligen ok att säga till om något har blivit fel?
Är det bara föräldrar, lärare, chefer som får lov att uttala sig? Borde 
man inte som medmänniska få lov att åtminstone komma med små 
välmenande ord för att hjälpa någon som gjort ett misstag? Jo då, 
det tycker iallafall jag ... om man kan säga det på ett fint och bra sätt.
Det handlar inte om att hänga ut någon. Men för att komma fram till 
hur man kan göra istället ... allt för att det skall bli så lite fel som möjligt.
Alla gör så klart fel ibland ... ingen är felfri. Men kan man minimera felen 
genom att analysera och kanske komma fram till en lösning, är det väl inget 
fel i det ... tycker jag.

För mig betyder "peka finger" att man inte tar på sig skulden när något 
inträffar, utan skyller på andra. Man pekar ut någon och menar att det 
faktiskt är DEN personen som gjort misstaget.
Man vill ju alltid att ens lilla grupp skall fungera ... vare sig det gäller 
familjen, grupparbetet i skolan eller teamet på jobbet. Och är man då i 
samma lag måste man väl kunna komma med åsikter för att det skall bli 
så bra som möjligt.
Men så klart skall man inte hänga ut någon UTANFÖR den där lilla
gruppen som man tillhör. Det är den lilla gruppen som betyder något, den
lilla gruppen som tillsammans skall få det att fungera. Och det är också
den lilla gruppen som tillsammans skall komma fram till vad och hur
det skall göras.

Ja, nu är jag ju inte van vid skolans värld så klart. Det var ju ett antal år
sedan mina barn gick i skolan ... och ännu längre sen jag själv satt i
skolbänken. Men jag kan bara alltför väl tänka mig att det fungerar lika
bra ... eller lika illa ... som inom familjen eller inom en yrkeskategori på
jobbet.

Om jag skulle ha något att säga till om, eller få råda, så är det att alla
måste få säga sitt, fortfarande på ett bra och ödmjukt sätt, utan att det för
den skull skall tas på fel sätt eller bli osämja.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar