lördag 21 juni 2014

MÖJLIGHETER ISTÄLLET FÖR PROBLEM

Som ni redan vet har jag utövat lite assistansjobb den senaste tiden.
Det är en person som jag verkligen trivs hos. Hon är äkta, vet vad hon vill ... och har såååå många järn i elden hela tiden. Ja, en fantastisk person helt enkelt.
Jag har fått hennes tillåtelse att skriva om henne här på bloggen. Jag känner att jag så gärna vill förmedla hennes historia, och kanske på köpet få fler att förstå och lära.

Hon har en skada sedan födelsen och är rullstolsbunden. Trots detta är hon en pigg och glad tjej som ser möjligheter istället för problem. Hennes assistenter är hennes vänner, hennes elit. Och hon är delaktig i ALLT som görs runt omkring henne.
Även om hon är delaktig och känner vänskap, så tro inte för ett ögonblick att hon inte har skinn på näsan och säger ifrån om något är fel. För som jag sa, hon vet vad hon vill ... och hon styr upp det på ett så himla bra sätt. Det är hela tiden hon som bär ansvaret för assistenterna. Och om man inte sköter sig är det också hon som har makten att sätta stopp för vidare samarbete.

Första gången jag var hemma hos henne så slog det mig att hon inte alls är som man kan tänka sig att en klient kanske är. Hon tog emot med öppna armar, berättade vad som skulle göras och sa till med en gång om något blev fel ... istället för att vänta så det blev ännu mer fel.
Dessutom är hon väldigt öppen med sitt handikapp. På hennes blogg skriver hon ofta om sin vardag, vad hon arbetar med och hur hon går tillväga. Även vad man måste tänka på och vad som ofta behöver kontrolleras extra för att få den hjälp man behöver och har rätt till.

Jag tänker inte skriva alltför mycket och långt om henne här. Jag ber er själv kika in hennes blogg och bilda er en egen uppfattning. http://positivajennie.blogg.se/
Kanske det kan hjälpa er att förstå, kanske ni till och med har någon i er närhet som skulle vara hjälpt av hennes kunskap och idéer. För det är många och bra idéer hon har. :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar