onsdag 23 mars 2016

NU TAR VI FRAM KVASTEN

Har ni dammat av era kvastar? För i morgon sker det vi har väntat
på ett helt år ... i morgon flyger alla häxor till Blåkulla. :) :) :) 
Tänk ... den storyn går hem varje år ... och är lika rolig och välkomnande
år efter år ... åtminstone för många av oss.

Vi har alla lite av "djävlar anamma" i oss, brukar det ju heta. Och i det
här fallet måste jag nog erkänna att uttrycket stämmer sååå bra.
För enligt gammal folktro var det just häxor som flög till Blåkulla på sina
kvastar för att fira häxsabbat med ingen mindre än djävulen.
Så historien om häxor som flyger till Blåkulla handlar egentligen om
"djävulen" och "satan".
Och då undrar jag; hur kan det komma sig att vi år efter år "gärna flyger iväg
på våra kvastar"? För inte vill vi väl jämföras med något av detta??
Jag är ju inte ett dugg bättre. För jag kör också med det gamla beprövade
uttrycket att ta en sväng med kvasten till Blåkulla.

Det är lika välkomnande varje år. Alla vet väl förresten att mina traditioner
är "evighetsbundna"? Japp, jag kör med samma rutin varje år. Först en
tur till Blåkulla, sen påskmiddag och hela köret ... sen bara mys, mys, mys.
hahaha
Och nej, jag kompromissar inte. Jag, liksom många andra, sätter mig gärna
på kvasten på självaste skärtorsdagen ... trots den gamla folktron. :) :) :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar