onsdag 9 september 2015

DÅTIDENS KOLLEKTIVTRAFIK

När jag satt och skulle lära mig lite om dåtiden ... 1700-tal, 1800-tal
och åren däromkring snubblade jag plötsligt över hästomnibusar. 
Med tanke på min besatthet blev jag riktigt förvånad att jag faktiskt
aldrig ens hört talas om det. Tänk att det fanns kollektivtrafik även
på den tiden. :) :) :) 
Och min tanke var när jag såg bilderna "här rusar man i alla fall
inte mot klockan". Jag menar ... det går ju knappast att åka från
punkt A till punkt B på en kvart med hästtransport. Och vilken
skön känsla ... att slippa rusa iväg på det där sättet som vi
ofta gör idag, med att åka hemifrån 5 minuter innan man skall
vara på plats och måste stampa gasen i botten för att hinna. :) 

Ja, jag blev lite imponerad när jag kollade in alla bilder på dessa
omnibusar i olika utföranden. Hade vi haft hästomnibusar idag 
tror jag faktiskt att jag åkt kollektivt mer än vad jag gör. hihi
Och ärligt ... man kan ju faktiskt prata med en häst. Hade jag
sett någon stå och småprata med en grön buss hade jag nog
trott att jag mist förståndet. hahaha



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar