tisdag 11 november 2014

JAG REDER MIG

Jag brukar för det mesta vara den som inte säger nej. Speciellt
om nära och kära behöver min hjälp så vill jag kunna finnas där.
Jag räknar aldrig gångerna, jag tycker det är en naturlig sak att
finnas där för den eller de som behöver en extra hand eller bara
någon som finns till hands.
Det är därför jag sällan hinner med vad jag skall. Det är viktigare
att folk runt mig får den hjälp de behöver, min lista kan jag pricka
av när jag hinner med. Ja, det är så jag brukar tänka.

Och det är också väldigt sällan jag själv känner att jag behöver
hjälp. Eller rättare sagt ... jag ber nästan aldrig om hjälp, jag vill
inte vara till besvär.
Dock har det hänt någon enstaka gång att jag verkligen känner
att jag skulle behöva en extra hand. Och när jag då får ett nej, för
att de då har en LITEN lista som skall prickas av ... då blir jag något
tjurig.
Jag kan tycka det är dåligt när jag ofta släpper allt jag håller på med
när folk ber mig om hjälp och när jag sen ber om en ynka tjänst så
går det inte för att de håller på med det eller det. :( 

Jag antar att det är så samhället är uppbyggt idag. Man skall ta vara
på sig själv. Strunt samma om det påverkar någon annan negativt,
så länge som man själv har det ombonat.
Om jag också skulle tänka så hade min "to-do"lista varit tom ... 
garanterat. Men frågan är om jag hade mått bra och sovit gott
om nätterna ... genom att bara tänka på mitt eget ombonade hem.

Jag har i alla fall lärt mig att inte be om mer hjälp. Och som sagt,
jag vill inte vara till besvär.
Jag reder mig själv.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar