torsdag 20 november 2014

STÖD OCH MATCHNING

Jag var ju som sagt på ett seminarium igår. Jag hade hört lite
om det tidigare men inte riktigt fått någon kläm om det, så jag
bestämde mig för att lyssna vidare.
Nu råkade det vara just min coach som höll i just det seminariet,
så hon hade vid vårt förra möte tipsat mig om att komma dit och
lyssna.
Och ja, ju mer jag tänker på det desto säkrare är jag på att detta
är ett riktigt bra alternativ för oss arbetslösa. :) 

Jag vet, det är ju aldrig så enkelt, det kommer fortfarande att ta
tid att få ett arbete. Men fördelen ligger i att det blir fler valmöjligheter
för oss och större press på coachbolagen. AF släpper det löst från
första arbetslösa dagen. Man får själv välja hos vilken aktör man
skall befinna sig hos. Kravet är givetvis som tidigare att man måste
vara arbetssökande och inskriven på AF.
Dessutom kändes det som att man har mer att säga till om när det
gäller de olika företagen. Det kommer att finnas fler jobbjägare
ute och alla coacher mer eller mindre jobbar en del med
jobbjägardelen.

Ja, jag tror på idén. Så klart måste jag som arbetslös tro på mig
själv, vilja ha ett arbete och kämpa på. Det går givetvis inte att
lägga sig på soffan och vänta på ett samtal om att man fått ett
arbete. Nej, jag måste kämpa minst lika mycket som tidigare. Men
dessa nya möjligheter tror jag kan vara rätt väg, det kan hjälpa
mycket för den aktiva arbetssökanden.

Den 1:e December sätter detta igång ... i hela landet. Personligen
trivs jag, både på Hermods och med min coach. Så nej, jag tänker
inte byta när det är dags i slutet av December att meddela AF
var jag vill gå.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar