torsdag 21 augusti 2014

PSYKOPAT

Satt och pratade med Teddy härom dagen om olika sjukdomar 
och kom osökt in på det här med psykopater.
Och det här är ju faktiskt lite märkligt. Precis som jag så har 
säkert ni också hört folk skälla på andra och då använda sig av 
att personen är en psykopat. Som sagt, jag har hört det flera gånger, 
tror att jag också någon gång använt uttrycket.
Nu kan jag ärligt säga att jag faktiskt skäms lite över det. För nu när
jag googlat och kollat lite på det ... det är ju faktiskt en sjukdom, något
man inte kan rå över. 

Och en sak som jag aldrig någonsin har reflekterat över är personer 
som är mytomaner. Och nu läste jag att en psykopat ALLTID är en 
mytoman samtidigt ... en person som ljuger hela tiden, och att personen 
provocerar och ljuger utan någon synbar anledning.
Många gånger blir det provocering enbart för att få ett gensvar. 
Om inget gensvar kommer, blir personen ännu mer psykopatisk 
och kommer hela tiden på mer och mer för att få det gensvar som 
man vill ha.

Ärligt talat blev jag helt tagen när jag läste det. Jag  har alltid trott
att det var en myt, att det var känslor jag själv kände när jag utbrustit
exakt det, att det naturligtvis inte fanns på riktigt.

Syndrom och handikapp har alltid fascinerat mig, speciellt det psykiska. 
Tror det beror på att vi har olika handikapp i min familj, som jag skrivit 
om tidigare. Så jag klickar gärna in mig och läser om olika typer av 
handikapp, syndrom och psykiska störningar.

Jag har ingen aning om det finns medicinering för denna typ av
sjukdom. Men om det nu skulle finnas och personer med denna sjukdom
verkligen skulle få den hjälp de behöver ... tänk vad skönt det hade varit,
både för den drabbade och för omgivningen. :) 

Måste bara påpeka igen att detta INTE är vad jag tror mig veta. Allt står
på nätet, bara att googla sig fram till det. Om det sen stämmer eller inte,
det har jag ingen aning om. :)


2 kommentarer:

  1. Då kan jag som håller på att bilda mig inom psyket säga att det i princip stämmer. En o annan sak som jag kanske velat lägga till eller utveckla i texten. Men annars stämmer det du skrivit i stora hela. Men exakt som allting annat så är denna sjukdom individuell från person till person.

    Men jag håller med dig Carina, psyket är ett väldigt spännande intresse. Och det finns så mycket man kan lära sig om de olika psykiska termerna. Har lite läromedel om du e intressersd? Haha xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, tack. Vad intressant. Och jag är alltid intresserad av sådant. Så när du är färdig med ditt läromedel så kan jag absolut tänka mig att kika vidare. :) :)

      Radera