lördag 16 augusti 2014

7 MÅL OM DAGEN

Sitter här och funderar på gårdagen ... och snacket vi hade med sjuksystern.
Om man skall äta rätt och få i sig det optimala under en dag skall man alltså äta 7 gånger per dag. Så förutom de vanliga målen skall man äta 4 mellanmål.

Jag vet att jag hört det förr, i samband med viktnedgångar och andra hälsodiskussioner, men kan ändå inte riktigt få ihop hur man skall kunna (eller hinna) äta 4 mellanmål om dagen. Det skulle ju fungera för en arbetslös, en skolungdom, och det finns säkerligen en del arbetsplatser det skulle fungera på. Men jag tror ju inte ALLA företag skulle se med blida ögon om man åt varannan timme, det är inte alla som accepterar att man äter vid sin arbetsplats ... även om det bara skulle gälla en frukt.
Så nej, jag förstår inte hur man skall få ihop det då.
Hemma hos oss skall vi absolut få ihop det, hellre det än en massa blodtrycksfall och svimningsattacker. Det är lika skrämmande varje gång.

Just nu sover Beatrice lugnt och själv sitter jag med mitt morgonkaffe. Men tanken är att jag skall väcka henne runt 8. Får ha det som vana hädanefter att vi går upp på morgonen och äter frukost tillsammans. För ja, jag är jätteslarvig med mina egna matvanor och ofta när Beatrice äter frukost dricker jag bara kaffe, tycker det är jobbigt att tugga i mig frukost på morgonen när jag knappt är vaken än. Det måste jag bli bättre på.

Nu blir det i alla fall en stunds egentid innan dagen kan börja. Och jag hoppas er dag också får en bra start med en ordentlig frukost.
Ha det bra, så hörs vi lite senare.

GODMORGON


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar