fredag 26 augusti 2016

JA, IBLAND ...

... är det svårt för andra att förstå varför man går och jobbar trots att 
man är sjuk. Det kan röra sig om allt från att inte kunna förlora pengar, 
till att inte ha tid eller pinsamheter. Eller varför inte det enkla faktum 
att man redan haft flera år av arbetslöshet ... då man varit tvungen att
stanna hemma. Det är inte lätt för alla att förstå ... och kanske de yngre 
mer än de äldre har lite svårare att se det från samma synvinkel.

Jo då, jag blir hemma om jag måste ... om Beatrice, eller någon annan i 
familjen, behöver mig. 
Magsjuka är också något jag absolut skulle stannat hemma för, jag vet 
hur förrädisk en maginfluensa kan vara för omgivningen.
Och visst kan man smitta med en förkylning. 
Men förkylning är aldrig någonsin något jag har, eller kommer, att stanna 
hemma för. Blir jag hemma för en förkylning handlar det i så fall om feber 
och sängliggande. Och feber ... DET smittar då inte.

Tiderna har förändrats. När jag växte upp fick man lära sig att inte vara
hemma för en liten förkylning. Idag är det nästan tvärtom. Folk reagerar
skarpt när man vistas offentligt med en förkylning ... de är rädda att
bli smittade. Men det är inte precis som att man får det under natten. Nej,
det kommer ofta snabbt och plötsligt ... när man redan är igång under
dagen. Och ja, då har man troligtvis redan smittat.

Nej, jag mår fortfarande inte speciellt bra. Men än är jag inte 
sängliggande ... och snart är det helg, då får jag vila. 
Kan hända jag måste vara hemma någon av dagarna. Men då kan ni vara 
förvissade om att jag verkligen är sjuk.


2 kommentarer:

  1. Tror inte att det har med åldern att göra, jag har under 5 års tid varit hemma från arbetet 3 gånger pga sjukdom. Men det man måste tänka på är att man får tänka på mer än sig själv när man går till jobbet. Tänk om man som sjuk smittar någon annan som i sin tur blir sjuk och faktiskt måste stanna hemma från jobbet, då påverkar man en hel arbetsplats. Det är svårt över en blogg att veta hur pass sjuk personen i fråga är eller känner sig såklart, men att folk reagerar eller bryr sig är ju inget negativt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt ... det är svårt att bedöma via en blogg. Men en förkylning är alltid en förkylning oavsett hur det förmedlas. Och för mig är det inget att vara hemma för ... såvida man inte själv känner att man måste vara sängliggande.
      Sen har du återigen rätt när du säger att det inte är negativt. För mig blir det positivt eftersom jag då kan spinna vidare och kan göra ytterligare inlägg.
      Ärligt svar.
      Ha en strålande dag. :)

      Radera