tisdag 7 juni 2016

NATIONALDAGEN

Satt och kollade in "nationaldagen" igår på TV'n ... som vanligt när
det gäller mig och mina traditioner. hehe
Artisterna var en hel del och intervjuerna likaså. Och så älskade jag
ju det faktum att kungafamiljen också syntes i bild. :) :)

Dock blev jag något fundersam när det intervjuades efter showen.
Jag vet ... jag borde inte bli det. Det har ju hörts massor av gånger
tidigare. Men jag blir ändå förvånad varje gång, att det slutar med
diskussioner om svensk och icke svensk.
Kanske är det jag som stoppar huvudet i sanden. Men nationaldagen
borde ju vara en dag att fira ... inte en dag att faktiskt få skuldkänslor
för att vi bor i Sverige och för att vi (om man nu vill) hissar svenska
flaggan.
Men när de började prata om att en hel del inte vågar hissa flaggan
för risken att vara rasist ... ja, då spärrade jag upp ögonen.
Jag har ingen flagga att hissa ... och jag bor ju dessutom i lägenhet,
så det blir lite svårt. :) Men hade jag kunnat, hade jag hissat igår. För
ja, jag är stolt över vårt avlånga land ... trots alla hemskheter som
händer.

... jag kan inte annat än hålla med Ulf, Sverige är absolut värd att firas ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar