onsdag 15 juli 2015

DET VAR TRE ÅR SEDAN

Jodå, det var tre år sedan jag hade ett HELTIDSJOBB.
Ni har helt rätt för er, ni som har följt min blogg ett tag. Visst
har jag haft korta arbeten under dessa tre år sedan jag slutade
min heltidstjänstgöring. Dock har jag inte arbetat 100%, vilket
innebär att jag faktiskt varit arbetslös dessa dagar ändå. Jag har
varit tvungen att söka arbete för de timmar jag INTE arbetat. Och
faktiskt ... när man arbetar 50 eller 75% så blir det ännu mer
stressigt än när man är 100% arbetslös. 

De som aldrig varit i den arbetslösas snurrande hjul har nog svårt
för att föreställa sig hur det är att hela tiden behöva kämpa med
AF, a-kassan, försäkringskassan osv.
Jag har varit tvungen att söka arbeten, att redovisa för AF, att
redovisa för försäkringskassan. För utan dessa redovisningar har
jag inte kunnat få någon ersättning, och bara arbeta vissa timmar,
utan ersättning för resterande timmar, det har så klart inte gått.

Så när jag har skrivit här att jag varit arbetslös i princip tre år så
stämmer det ganska väl ändå. Dessa dagar, veckor, månader jag haft
ett extraknäck, har jag samtidigt varit arbetslös.
Och även om jag inte har en fastanställning idag kan jag ändå ta
det lite lugnare just nu. Jag behöver inte meddela några timmar
för tillfället ... och bara det gör att jag kan koppla av.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar