onsdag 11 februari 2015

CURRICULUM VITAE

När jag slutade gymnasiet för en himla massa år sedan fanns det inte
något för mig som hette CV. Nej, man skickade in ett brev tillsammans 
med en meritförteckning, där man bara förmedlade vad man gjort och vilka 
år ... rakt upp och ner.
Det var kunskapen som räknades. Personliga egenskaper kom senare,
vid en intervju eller i sämsta fall när anställningen redan hade
påbörjats.
Och det var sååååå enkelt att bara skriva rakt upp och ner.

När jag för snart tre år sedan blev arbetslös och skulle skriva mitt eget
CV hade jag inte den blekaste aning om vad CV stod för ... än mindre
hur det skulle skrivas. Jag menar ... vem tusan har kommit på att vi skall
använda oss av latinska namn som t.ex. Curriculum Vitae? Japp, det är
det CV står för. hihi
Jag fick ta hjälp av sonen. Teddy kom springande med en hel hög med
olika typer av CV'n för att jag skulle kunna välja hur och vad jag
ville förmedla. Nej, det blev inte lättare precis ... men det gick.

Jag har gjort väldigt stora framsteg må jag säga. I allt det tråkiga i att
vara arbetslös har det ändå varit kul att lära mig något nytt, att faktiskt
få framställa olika mallar av CV'n och ta fram mina egenskaper.
Mitt första CV var riktigt tamt. Det var mer en vanlig meritförteckning
än ett modernt CV. 
Men efterhand har jag vågat mer, jag har vågat sticka ut, vågat lägga
till ... både färger och annat. Och ja, jag är riktigt stolt över hur
mycket jag lärt mig.

... då ... 

... nu ... 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar