lördag 21 januari 2017

VÄRKEN BLEV VÄRRE

Som bekant råkade jag ut för en riktigt kraftig förkylning i julas, där halsen fick sig en liten törn ... det var då jag inte kunde prata på ett par dagar.
Jodå, förkylningen gick så småningom över och rösten kom tillbaka. Dock har det varit lite si och så med smärtan. Titt som tätt har jag fått en svidande och kraftig halssmärta, som om förkylningen skulle komma tillbaka. Sen har det gått över, men kommit tillbaka någon dag senare, lika smärtsam som tidigare. Och så har det hållit på i nästan tre veckor.
Och ikväll var det tid igen. Dock fick jag nu rejält ont, så ont att jag inte kunde svälja eller hålla munnen still. Jag mer eller mindre satt och hackade tänder. Min tanke var att "nu fick det banne mig vara nog ... nu måste jag ju söka hjälp". Och just ikväll hade jag så fruktansvärt ont att jag absolut inte ville vänta tills Måndag. Så det fick bli ett besök på kvällsmottagningen istället. Det var det enda rätta.

Det hela gick ganska snabbt ... när jag väl kom dit. Jag kom in efter bara 10 minuter. Prover togs, och trots att jag var lite svullen i halsen, hittades inga bakterier som behövde antibiotika. Däremot såg hon att jag haft ett virus och att det var det som spökade.
Jag blev ganska förvånad när hon började fråga ut mig om min vardag. Men när hon sen förklarade ... då blev allt plötsligt väldigt logiskt. Om man har ett virus, och har en stressig vardag, eller inte tar hand om sig själv på bästa sätt, då tar det myyyyycket längre tid för smärtan att gå tillbaka. Och ibland blir smärtan värre och värre. Tänk ... jag har aldrig tänkt på att en sådan simpel sak som en förkylning kan vara så förödande, om man inte tar det lugnt.
Så receptet blev helt enkelt ... alvedon, ipren, och mycket vila.

Det är precis det jag tänker göra nu ... bara chilla. Jag hoppas ni tänkt på det och chillar ni också. Det är inte värt det ... att stressa igenom vardagen om ni i slutändan blir dåliga.
Så nu får ni ha en luuuugn kväll, det lilla som återstår. Ha en riktigt god natts sömn, så hörs vi i morgon igen. 😊


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar