lördag 14 januari 2017

NYTT ÅR ... NYA SKOTT

Vad är det egentligen som händer? Två veckor in i det nya året ... och redan har tre ? personer mist livet i Malmö.
Det får i alla fall mig att börja fundera på vad som är viktigt här i livet. Att inte få sin vilja fram, att inte ha samma åsikter, eller att bara uppfatta saker och ting olika ... gör ofta att man får osämja och sura miner. Samtidigt blir 16-åringar skjutna till döds. Det får anledningarna till irritationer och dåligt humör att framstå som bagateller. Jag blir mörkrädd när jag tänker på att det är i detta samhälle mina barnbarn skall växa upp ... eller att mina egna barn kanske råkar befinna sig på fel plats vid fel tillfälle. Dessa tankar och rädslor hade jag även när barnen var yngre ... för visst hände saker och ting även då. Men när det är så nära inpå där man faktiskt vistas i princip dagligen ... då blir rädslan lite mer påtaglig. Och denna sista skjutning ... ja, det skedde på exakt den sträcka jag åker buss VARENDA DAG ... morgon som kväll ... bara ett stenkast från mitt eget kvarter. 😓

Vad hände med att "prata" med varandra? Eller respekten till en annan människa? Att acceptera varandra för de vi är ... eller inte är?
Skall man tro på våra politiker är detta bara början. Men jag vill ändå inte tro det. Människan är i grund och botten inte ond. Och någonstans måste väl ändå den vilsne hamna på rätt sida av vägen, kanske med hjälp av någon annan vilsen själ?
Jag har ofta hört att bråkstakarna ute i vårt samhälle kommer från brokiga och stökiga hem, och att det i första hand är föräldrarnas fel att detta nu sker. Men jag är inte så säker på att det stämmer. Kanske gäller det ett fåtal ... men långt ifrån alla kommer från en otrygg miljö. Det är åtminstone vad jag tror. Vad som stämmer eller inte, det har jag ingen aning om.

Jag kan inte påverka vad andra gör och inte gör. Men jag kan påverka mitt eget sinne ... och hur jag själv tar emot saker och ting. Jag kan, med handen på hjärtat, säga att jag blir otroligt påverkad av omgivningen och vad som händer runt mig i samhället. Och just nu sitter jag och ryser vid tanken på en stackars familj som sörjer bortgången av en 16 års pojke. 😩



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar