måndag 27 april 2015

AKUTEN KUNDE INTE HJÄLPA HENNE

Nu måste jag få dela med mig av en fundering igen.
Svärdottern åkte på en kraftig täppa i näsan som gick ända upp till
huvudet och satte sig. Eftersom hon haft bihåleinflammation tidigare,
misstänkte hon att det var samma den här gången.
Nu skedde ju detta under helgen så hon kunde inte ringa vårdcentralen
utan hon fick istället kontakta akuten för att fråga om de kunde ta
emot henne.

Hon hade alltså så ont att hon inte kunde röra sitt huvud. Då kan man ju
tycka att akuten är ett bra ställe att börja på när det händer under 
helgdagar då vanliga vårdcentraler har stängt.
Men nej, de kunde inte ta emot henne. Det skrevs inte ut någon medicin under
helgerna och det gick inte att göra något annat heller om det skulle
vara bihåleinflammation. Hon fick rådet att försöka sig på "egenvård", att
testa olika läkemedel och se om något av det hjälpte.

Är det inte lite märkligt att komma från sjukvården? Bara tanken på att det
kanske inte skulle vara bihåleinflammation får i alla fall mig att rysa
något. För hur kan de vara så säkra på att det var det ... även om hon själv
trodde det?
Jag har aldrig tidigare hört att sjukvården rekommenderar att man 
experimenterar med läkemedel för att komma fram till vilken medicin som 
skulle vara den bästa.
Själv anser ju jag att jag borde ha rätt att uppsöka en akutmottagning om jag
plötsligt under en helg får så ont att jag knappt kan röra mig och att de då
kan hjälpa mig.
För vad är det annars för mening med att ha en akutmottagning?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar