söndag 22 oktober 2023

Samhällsnyttig eller inte





Jag har suttit här och funderat på folk och medmänsklighet. Jag menar, det finns ju de som känner sig väldigt samhällsnyttiga, och de som bara tittar lite snett på andra.
Men jag kan för mitt liv inte förstå varför man måste känna sig så samhällsnyttig att man pekar finger åt andra och verkligen ser ner på andra, utan att egentligen veta något om den eller de andra personer som de ser ner på.
Jag vet inte, kanske det är samhällets fel. För det är ju ofta samhället som säger att vi skall ingripa om vi tycker att något är fel. Men är det verkligen rätt att göra det? Är det inte större risk då att man gör mer skada än nytta?

Ibland mår jag så dåligt av att veta att folk är så elaka mot varandra. De kan säga och göra saker som om de kände personen utan och innan. Det är inte konstigt att det blir så mycket bråk och krig överallt när man behandlar varandra så dåligt. Eller är det bara jag som tänker så fel?

Själv är jag nog den person som hellre står bredvid och tittar på än ingriper utan att veta vad det handlar om. Jag vill helst inte ställa till med oreda om jag kan undvika det. Jag är inte rädd för att säga ifrån om jag ser något uppenbart. Men då skall jag också vara säker på att jag vet vad det hela rör sig om.

Ja det är sådant jag har suttit och funderat på ikväll. Så snälla var rädda om varandra där ute. Ta inget för givet, och ta hand om er.

Kram på er.❤



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar