fredag 20 oktober 2023

Min hälsa

 Hallå på er alla i höstmörkret.
Idag har jag haft en bra dag. Men det är inte alla dagar som är lika bra faktiskt. Jag har skrivit om min hälsa tidigare. Men det är ju ett tag sedan. Och det är klart, saker och ting förändras ju hela tiden. Speciellt när man blir äldre.
Jag har hela tiden tyckt att det är bra att bli äldre. I alla fall så pass att man kan få lite mer tid för familjen, och inte behöver tänka så mycket på alla måsten som kommer med jobb eller att vara arbetslös hihi. Men givetvis är det en nackdel om man bli sjuk på kuppen. För visst vill vi väl alla hålla oss friska?😀

Min diabetes går upp och ner. Är det något jag verkligen inte vill göra så är det att börja ta sprutor. Så när mina diabetestabletter inte verkade fungera längre, satte läkaren in ytterligare en sorts tablett för att synka med den andra sorten, som jag redan tog fyra av per dag.
Nu visar det sig att mitt långtidssocker är alldeles för högt, och jag får inte ner det. Och vad gör de då? Då sätter de in ytterligare en sorts tablett. Så nu skall jag äta sex tabletter per dag mot min diabetes. Jag vet inte vad som händer om inte det hjälper. Finns det ytterligare tabletter att få? Eller måste man då börja ta sprutor? Det där med sprutor hemsöker mig alltså. Jag vill ju verkligen inte ta det.

Redan innan jag blev arbetslös för ett par år sedan satte min panikångest in med full fart. Så fort jag fick mycket kring mig, när jag var ute bland för mycket folk, eller om jag satt på en fullproppad buss, blev jag svimfärdig och fick skakiga ben. Jag kunde inte gå utan hjälp. Det var riktigt jobbigt. Och mer än en gång fick jag ringa till någon som kunde  hämta mig var jag än befann mig någonstans i stan.
Nu för tiden äter jag medicin mot det. Inte för att det hjälper jättemycket. Det som är en fördel är att jag inte blir så svimfärdig att jag faller omkull, som jag gjorde tidigare. Däremot är ju benen fortfarande ganska skakiga. Och för att kunna vara ute och gå obehindrat utan hjälp från omgivningen, så går jag med rullator. Det har blivit min bästa vän när jag promenerar. Speciellt när jag skall gå över stora gator med mycket trafik. Det skulle jag absolut inte fixat utan min rullator.

Jag har väl berättat att jag även lider av sömnapné? Det är tur att jag åtminstone inte behöver äta medicin mot det. Däremot använder jag en CPAP maskin om nätterna för att kunna sova ordentligt en hel natt.
Ibland när jag slarvat med masken några nätter, märker jag hur trött jag är på dagen sen. Då blir det verkligen till att ta lite powernaps under dagen. Det är skönt att kunna göra det eftersom jag inte jobbar om dagarna. Annars hade jag nog fått svårt att kunna hålla mig vaken hela dagen haha.

Visst har jag lite andra hälsoproblem också. Men detta är ändå det som känns som viktigast. Totalt äter jag 9 olika tabletter varje dag. Det är en vardag som jag inte ens tänker på.
Vissa dagar vaknar jag och känner mig allmänt hängig och har väldigt skakiga ben. Sådana dagar har jag svårt att gå även inomhus. Det är tur att jag inte har så stor lägenhet. För då kan jag i alla fall gå och hålla mig i väggarna så jag inte faller omkull. Men sedan andra dagar, som idag, mår jag väldigt bra, och märker knappt av mina problem alls. Det är de dagarna jag högaktar mest. Och jag älskar varenda minut jag får uppleva de bästa dagarna.😁

Ta nu hand om er där ute och ha det bäst tills vi hörs igen.

Kram på er.❤




2 kommentarer:

  1. Carina. Skickar styrkekramar till dig, och hoppas det kommer många välmående dagar framöver till dig. // Kram Helene

    SvaraRadera