måndag 20 november 2017

TVÅ FAMILJER ...

... två olika viljor och åsikter. Ja, det är väl så i de flesta fall. Man tillhör i princip alltid två familjer. Ändå känner jag att jag ibland inte vet vem jag tillhör. Ibland känns det inte ens som jag tillhör någon av de. 
För många år sedan, när jag var gift och hade en egen familj, pratade alla MED varandra, och inte OM varandra. Nu för tiden känns det tvärtom. Håller man inte måttet, gör misstag, eller inte gör eller tänker som resten, så är man inte en del ... då blir man istället omtalad. 

Det är några år sedan Affe gick ur tiden. Och nu när det börjar närma sig födelsedagar och jul/nyår, är jag extra känslig. Jag vet att Affe tänkte som mig i många lägen ... "det är ingen fara", "det ordnar sig", "det är sådant som händer". Och när saker och ting inträffar försöker jag tänka som honom. Men det är inte alltid så lätt. För ofta hamnar jag ensam på ena sidan, medan alla andra tycks tänka likadant. Det är kanske inte så konstigt. Tiderna har förändrats ... och människorna med de. Men jag är densamma. Och jag märker ibland hur omgivningen kan se ner på mig ... för att jag tänker som jag gjorde för 20-30 år sedan.

Men en sak vet jag i alla fall. Jag har gjort tre helt fantastiska saker i mitt liv ... jag har gett liv till mina tre barn, som alla på sina vis har vuxit upp till bra personer. Misstag genom åren har det blivit. För varje misstag har jag blivit lite klokare, utan att för den skull ändrat mina värderingar eller mitt tankesätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar