torsdag 4 december 2014

NEJ TILL RAKETER

Vi är bara i början av December och redan har det börjat skjutas
raketer lite varstans ... och inte så lite heller. :( 
Att man bara orkar sätta igång redan nu och bränna upp pengarna.

Jag skrev om det redan förra året. Men jag kan inte låta bli att upprepa
mig.
Jag ser absolut ingen som helst fördel med att handla raketer för
tusentals kronor ... bara för att skjuta upp dessa inom loppet av några
få minuter ... med stor risk att någon olycka sker.
Alltså ... hur kul kan det vara?

Nackdelarna med raketer är så många att det knappt går att räkna upp
de. Det kostar en förmögenhet, det tar slut lika fort som det börjat, risken
för olyckor är ofantligt stor. För att inte tala om alla dessa oskyldiga små
djur vars öron är som gigantiska ekotunnlar. Ja, även små barns öron lider
av detta då de inte ens blivit tillfrågade om de vill vara med om detta
spektakel.
Efteråt är det bara en massa skräp som skall plockas upp ... bekostas av alla
skattebetalare ... OCH miljön är den som tar stort stryk av denna misshandel
av mark och luft.
Och jag är då en som INTE kan komma på en enda fördel med dessa hemska
bomber.

Jag sa det förra året ... och jag säger det igen ... som ansvarsfull borde man
skaffa sig en RISLYKTA. Har man dessutom en rislykta med bamburing
istället för metalldetaljer så brinner ALLT upp i luften. Det blir absolut
ingen nedskräpning i naturen.
I år planerar då jag att införskaffa mig en. Den är fin att titta på när den 
åker upp mot himlen. Den kan färdas hur långt som helst och det är en 
vacker gest mot allt levande och alla de som inte finns bland oss som vi 
vill minnas lite extra.


2 kommentarer:

  1. Var skaffar man en rislykta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att man kan skaffa de på samma ställe där man köper raketer. Jag är inte riktigt säker, men jag skall ta reda på det. :)

      Radera