onsdag 10 december 2014

ATT HA PENGAR ÖVER

Har suttit och funderat på det här med pengar.
Det har blivit en hel del inköp nu till jul. Och jag har förstått
att en del har reagerat på det. Alltså, jag har ju inte jobb,
så hur kan jag spendera så mycket pengar nu till jul ... och
på julklappar? :)
Det är så enkelt som att jag har haft undanstoppade pengar
till just det ändamålet. :)

Jag säger ju ofta att jag inte har några pengar och att det är
svårt att få det till att gå ihop när man inte har något arbete.
Och det stämmer, jag tycker det är fruktansvärt svårt att få
ihop ekonomin som arbetslös.
Men är det något jag alltid har hållit fast vid så är det våra
jultraditioner ... och att kunna handla julklappar. Mina barn
har aldrig behövt känna att det inte funnits pengar till
julklappar.
Jag vet, nu är mina barn vuxna. Men själv har jag dessa
tankar kvar. Så under hela året lägger jag undan lite pengar
varje månad för julhandelns skull.
Så till vardags när jag säger att jag inte har pengar, menar jag
att jag inte har råd. Pengarna som är undanlagda för att handla
julklappar för, de existerar inte under resten av året. :) :) :) 

Det blir kanske inte alltför många tusenlappar. Men de små
slantarna, tillsammans med rabatter man får i olika
affärer, gör att det faktiskt ändå blir ganska fina julklappar. Det
gör inget att de pengarna tar slut, de skall handlas för ... och jag
har inte dåligt samvete för att jag handlar. Det är sparade pengar,
som jag vet skall spenderas på min älskade familj. :) :) 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar