lördag 12 juli 2014

KAN INTE SLUTA ÄTA

Dagens tanke.
Har suttit här och funderat på det här med vad man stoppar i sig ... och framförallt HUR MYCKET.
Jag kan på något sätt inte sluta äta. Med tanke på att jag fortfarande kör med mina e-cigaretter och får i mig nikotin på det sättet har jag ju svårt att tro på att jag äter för att jag inte röker. För på sätt och vis gör jag ju det fortfarande, jag får fortfarande nikotin i mig. Och då undrar jag ... är det tristess, ensamhet, är man uttråkad?
Någon sa till mig att man så klart själv bestämmer vad man vill stoppa i sig, men då kan man inte heller klaga över stor mage eller annat som kan vara fel. Någon annan sa sen att det är väl bara att säga nej, att inte ta den där extra chokladbiten eller wienerbrödet.
Alltså, för mig är det inte så enkelt. Jag kan helt enkelt inte låta bli att stoppa ner det i kundvagnen när jag är och handlar. :( Jag kan inte sluta äta. Men fortfarande är det så att jag beklagar mig över vikten. Jag tycker ju fortfarande att jag behöver göra något åt saken ... trots att jag inte kan sluta äta. Jag vet VAD jag bör göra och egentligen vet jag ju hur man bör gå till väga. Jag vet bara inte hur JAG skall gå till väga och hur JAG skall få tummarna loss till att göra det jag BÖR göra.

Är det så enkelt som folk får det att låta? Och om jag nu själv sätter mig i den sitsen så jag går upp i vikt, är det då fel av mig att beklaga mig över saken?
Ja, det är som jag brukar säga ... allt är inte bara svart och vitt. Och trots att jag vet hur det BÖR vara kan jag ändå inte låta bli att beklaga mig. Sen tåler det så klart att sägas att jag i det stora hela tycker att en trevlig insida är så mycket bättre än en snygg och ytlig kropp. MEN av hälsoskäl är det kanske inte så bra att hålla på att vräka i sig. 
Jag har fortfarande inte kommit på hur jag skall få igång min motivation. Men under tiden jag fumlar i mörkret och letar efter inspiration försöker jag ändå peppa mig själv. Vem vet, det kanske blir som med cigaretterna att jag plötsligt en dag bara säger att "nu får det vara nog". hehe


2 kommentarer:

  1. Det gäller hitta en balans, vist kan man unna sig saker. Men tex om man är sugen på något kan man köpa frukt visa dagar o sötsaker andra dagar så blir det ej varje dag man äter något söt. Men nu är det sommar o då kan man ju unna sig något gott oftare. Oavsett så har vikten ingen betydelse så länge man är nöjd med sig själv, är det viktigaste o mår bra :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju lite svårare att hitta balansen nu över sommaren. Så jag får väl ta det som det kommer nu och försöka bättra mig till hösten. :)
      Men det är sant, det viktigaste är så klart att man trivs med sig själv.

      Radera